måndag 26 oktober 2009

(S)-kongressen - en jättelik tankesmedja

Socialdemokratin har fortfarande en imponerande styrka. Det syns i mängden av välskrivna motioner till partikongressen, som börjar på onsdag. Ombuden kommer att argumentera för och emot att-satser till sent på nätterna. Samtidigt deltar de i en jättelik tankesmedja.

Politik blir lätt mediefixerad, som när Svenska Dagbladet idag försöker dra slutsatser om att Mona Sahlin syns mycket i medierna. Det är inte så konstigt när hennes parti är i opposition och inte har några statsråd att visa fram.

Visst är mediebilden viktig, men socialdemokratins styrka finns framför allt hos de aktiva medlemmarna. Därför är det intressant med det starka stödet för Mona Sahlins mer demokratiska ledarstil som Svenska Dagbladet också redovisar.

För min del ska jag särskilt följa debatterna på fyra områden, där jag tycker det finns brister i förslaget till politiska riktlinjer (se mitt tidigare inlägg):

Vem ska betala för marknadslösningarna i välfärden?

Vart tog EU vägen?

Tappa inte bort integrationspolitiken

Satsa på förnybar energi

Det blir en spännande vecka, även utan fler KGB-historier.


Andra om (S)-kongressen: AB, AB2, Agenda, Anna Vikström, Claes Krantz, Gunilla Svantorp, Johan Linander, Mitt i Steget, Peter Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar