lördag 12 juni 2010

Lena K Samuelsson och lobbyismen

Sex skribenter argumenterar idag på SvD Brännpunkt mot den rödgröna linjen om vården, till exempel när det gäller privata sjukförsäkringar och vilken roll som privata vårdföretag ska ha. Jag har i och för sig många synpunkter i sakfrågan, men det här inlägget handlar om något annat. Om pressetik och moral.

Svenska Dagbladet presenterar artikeln som "s-kritik". Inte med ett ord nämner tidningen att två av skribenterna arbetar för privata vårdföretag. Hans Dahlgren är näringspolitisk chef på Vårdföretagarna. Jonas Morian är presschef på Attendo Care.
En tredje skribent, Niklas Nordström, arbetar på pr-firman Prime.

Jag har skrivit mycket om lobbyism, bland annat i en bok om EU. Det är svårt att hitta något OECD-land där synen på PR-firmors påverkan på politik och medier är lika naiv som i Sverige.

Att Svenska Dagbladet mörkar om författarna till dagens debattartikel är ännu ett sådant exempel.

Vilken syn har egentligen tidningens ansvariga utgivare Lena K Samuelsson på lobbyism och medier?

3 kommentarer:

  1. Ju större roll privata företag får i välfärdssektorn, desto mer allvarligt blir det problem som du pekar på. Samtidigt som det är få länder där man kan finna en sådan naivitet som i Sverige när det gäller lobbying, så är det också få länder där man öppnar upp för privatisering med skattepengar på det sätt som Sverige har gör. Starka privata aktörer får allt större särintressen i politiken. Korruptionen lurar runt hörnet. Hur kan vi tillsammans skapa större uppmärksamhet kring detta?

    SvaraRadera
  2. Mats,författarna skriver ju jatt de är socialdemokrater, och då bör de väl bli bedömda utifrån det perspektivet och inte något annat. Eller gäller alltid gilt by association?

    SvaraRadera
  3. Mats, precis som Raymond skriver så undertecknade vi debattartikeln som privatpersoner och socialdemokrater. För min del har det alltid varit viktigt att hålla isär mina olika roller - men självklart tar jag inte ett jobb för en arbetsgivare som gör saker jag inte sympatiserar med. I den här fallet valde jag att publikt ta debatten i en fråga som förvisso berör mitt jobb, men framför allt handlar om viktiga röster jag tror att s och de rödgröna kan vinna eller förlora.

    SvaraRadera